Напрямки корекційної роботи з учнями, що мають оптичну дисграфію

Друк PDF

Письмо - це знакова система фіксації мовлення, що  дозволяє за допомогою графічних елементів передавати інформацію. Процес письма - це складний багаторівневий акт, що складається з ряду операцій, які після навчання переходять в автоматичний стереотип із єдності акустичних, оптичних і кінетичних подразників.

 

В процесі письма беруть участь мовнослуховий, мовноруховий, зоровий, загальноруховий аналізатори (О.М. Корнєв). Несформованість одного або декількох з них може обумовити труднощі в оволодінні письмом і призвести до його порушення.

Дисграфія - це стійка неспроможність до оволодіння навичками письма за правилами графіки, незважаючи на достатній рівень інтелектуального розвитку та відсутність важких порушень зору чи слуху.

Основними показниками  дисграфії є стійкі специфічні  помилки, виникнення яких не обумовлено порушеннями інтелектуального та  сенсорного розвитку або нерегулярністю шкільного навчання.

Оптична дисграфія пов'язана з недорозвиненням зорового гнозису, аналізу та синтезу, просторових уявлень та проявляється в труднощах засвоєння, замінах та спотворенні букв, схожих за оптико-просторовими або кінетичними ознаками.

При оптичній дисграфії спостерігаються наступні помилки:

 

  • - заміни графічно схожих букв, що складаються з однакових елементів, які по різному розташовані у просторі (в-д, т-ш);
  • - заміни букв, які мають однакові елементи, але різняться між собою кількістю елементів або додатковим елементом (п-т, ж-к, х-ж, л-м);
  • - дописування зайвого елементу букви (ш - ии);
  • - неправильне просторове розташування елементів букв (х - "cc");
  • - дзеркальне написання букв;
  • - змішування або заміни букв за кінетичною подібністю (о-а, б-д, и-у, У-Ч);
  • - пропуски елементів, особливо при поєднанні букв, що включають однаковий елемента (ау - оу).

 

Основними напрямками корекційної роботи при оптичній дисграфії та дислексії є:

 

  • - розвиток зорового сприймання та зорового гнозису (впізнавання кольору, форми та величини предмета), в тому числі буквеного гнозису;
  • - розвиток зорової уваги;
  • - уточнення та розширення обсягу зорової пам'яті;
  • - формування просторового сприймання та уявлень;
  • - розвиток зорового аналізу та синтезу;
  • - розвиток зорово-моторних координацій;
  • -формування мовленнєвих засобів, що відображають зорово-просторові відношення.
  • - диференціація букв, які плутаються при читанні та на письмі (ізольовано, в складах, словах, реченнях та текстах).

 

Розглянемо рекомендовані завдання по основним напрямкам корекційної роботи:

 

  • -          розвиток зорового сприймання та зорового гнозису,
  • -          розвиток зорової уваги,
  • -          розвиток зорового аналізу та синтезу,
  • -          розвиток оптико-просторових уявлень,
  • -          орієнтування в навколишньому просторі (уточнення та закріплення просторових понять),
  • -          вправи на розвиток зорового аналізу, синтезу та просторових співвідношень елементів букв,
  • -          диференціація літер, що мають оптичну та кінетичну подібність.

 

В процесі диференціації літер, що мають оптичну та кінетичну подібність, необхідно розглянути кожну літеру окремо; визначити, з яких елементів вона складається  та як ці елементи розташовані в просторі. Порівнюючи літери,  потрібно встановити однакові  елементи та ті елементи, які різняться за кількістю або розташуванням.

Оскільки літера є абстрактним зображенням, необхідно знайти і закріпити зв'язок між фонемою - артикулемою - графемою - кінемою  за допомогою певних асоціацій. Виходячи з цього, дитині надається необхідна опора на дану асоціацію, малюнок або символ.

 

img_0653
img_0654
img_0659
img_0661
img_0669

 

 

 

 

 

 

 

Шановні жителі Оболонського району!

Працівниками психологічної служби системи освіти і консультантами психолого-медико-педагогічної консультації створено на базі методичного центру практичної психології та соціальної роботи управління освіти Оболонської районної в місті Києві державної адміністрації  пункт психологічної допомоги для дітей та їх батьків, вчителів, мешканців району. Консультації надаються безкоштовно! Адреса: м. Київ, Лайоша Гавро, 11-А, к.110-Б. 

Консультації надаються щодня (з понеділка по п'ятницю) з 10.00 до 18.00 Телефон: 426-57-39 (попередній запис обов'язковий!)

ДНІ ПРИЙОМУ В  УПРАВЛІННІ ОСВІТИ ОБОЛОНСЬКОЇ РАЙОННОЇ В МІСТІ КИЄВІ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ:  ВІВТОРОК  з  16-00   до   18-00

 
intelgalaxy kodu innovatika
osvitni zaklady  microsoft logo-dnu_iitzo5-800
intel_banner_150x60 e-data unesco 188x80_pedrpesacom_banner_dots abc umo
kman kievmap patriot kievchild -itzn
facebookdon s_n director main_image_1 itea pto_logo1
children kpdu_logo1 onland tutor1 osvita_org_ua